Esther Somers (Rethinking Economics NL, Platform DSE) roept op tot verandering in het economieonderwijs in Nederland.
Verander het economieonderwijs

Medezeggenschap van studenten in het hoger onderwijs. Dat was de aanleiding voor de protesten. Maar ze gaan over zo veel meer. Zo is er veel mis in het economieonderwijs, vinden hoogleraren. En bij Scandinavische talen zijn ze het zat om steeds als irrelevant te worden weggezet.
Waarom zagen de knappe koppen van de wereld de wereldwijde financiële crisis van 2008 niet aankomen? Keken ze misschien massaal de verkeerde kant op? Heeft deze blindheid misschien iets te maken met de zeer eenzijdige wijze waarop in de westerse wereld economen aan universiteiten worden opgeleid?
De zogeheten neoklassieke economische theorie, bij het grote publiek beter bekend als het kapitalisme of de vrijemarkteconomie, domineert al bijna drie decennia de economische wetenschap. Heterodoxe economieën, ofwel alle economische theorieën die niet tot de mainstream behoren, worden niet serieus behandeld of zijn zelfs uit het curriculum geschrapt.
Waarom zagen de knappe koppen van de wereld de wereldwijde financiële crisis van 2008 niet aankomen? Keken ze misschien massaal de verkeerde kant op? Heeft deze blindheid misschien iets te maken met de zeer eenzijdige wijze waarop in de westerse wereld economen aan universiteiten worden opgeleid?
De zogeheten neoklassieke economische theorie, bij het grote publiek beter bekend als het kapitalisme of de vrijemarkteconomie, domineert al bijna drie decennia de economische wetenschap. Heterodoxe economieën, ofwel alle economische theorieën die niet tot de mainstream behoren, worden niet serieus behandeld of zijn zelfs uit het curriculum geschrapt.