RE:NL
  • Home
  • PROJECTEN
    • Actuele Projecten
    • Publicaties
    • Onderzoek
    • Evenementen
    • RE:NL in de Media
    • Video's
    • ESB Interview Series
  • Blog
  • Word actief!
  • Over RE:NL
    • Missie
    • Rethinkers
  • English
  • Home
  • PROJECTEN
    • Actuele Projecten
    • Publicaties
    • Onderzoek
    • Evenementen
    • RE:NL in de Media
    • Video's
    • ESB Interview Series
  • Blog
  • Word actief!
  • Over RE:NL
    • Missie
    • Rethinkers
  • English

ACTUELE PROJECTEN

Picture
Economists for Future is een internationale studentenbeweging die de economische gemeenschap oproept om haar spel te verhogen en een meer impactvolle bijdrage te leveren aan de aanpak van de klimaatverandering.

Als volgende generatie economen, en als jonge mensen die de ernstigste klimaateffecten zullen meemaken, voelen we een acute druk om "meer te doen". Wij denken dat economen zowel een verantwoordelijkheid als een enorme kans hebben om deze uitdaging te overwinnen.


We starten deze wereldwijde campagne met een open brief (in bijlage) waarin we pleiten voor economen die deze kans aangrijpen om het intellectuele kader te bieden voor een snelle ontkoling die gepaard gaat met een rechtvaardige overgang.

We starten op 28 november en zijn actief op zoek naar steun van studenten en professoren. Neem contact met ons op!




Picture
Een heroverweging van de rol van banken in het economisch onderwijs is een studentgestuurde campagne om positieve veranderingen in het economisch onderwijs te bewerkstelligen. In deze campagne dagen we het huidige onderwijs over de rol van banken in onze economie en bedrijfsopleidingen uit, waardoor we geen inzicht hebben in hoe banken in de echte wereld functioneren.

In de economische leerboeken over de hele wereld, waarvan sommige voor het eerst gepubliceerd in de jaren zestig, leren studenten nog steeds een model van het monetaire systeem waarin commerciële banken als tussenpersoon optreden, dat alleen bestaand geld over het systeem verplaatst, zoals smeermiddel in een machine. Veel economische opleidingen vertrouwen op de modellen in deze leerboeken, zonder het empirische bewijs te erkennen dat ze ondermijnt. Dit geeft een onevenwichtig beeld van de manier waarop het monetaire systeem functioneert en van de rol van banken in de economie.

We roepen onze universiteiten op om ons geen verouderde modellen meer te leren en ons te leren hoe banken in de praktijk werken. Hoe kunnen we van economen verwachten dat ze de economie analyseren als ze niet weten hoe banken werken?



Picture
Het hele jaar door organiseren we lezingen en masterclasses die studenten in contact brengen met de diversiteit van het economisch denken.

Onze eerste masterclass vindt plaats op 27 november bij professor Steve Keen in CREA, Amsterdam, waar hij met ons zal discussiëren over de bruikbaarheid van economische modellen bij de aanpak van de klimaatcrisis. U kunt zich hier inschrijven:

https://bit.ly/2QoFafG



Picture
In dit project willen we middelbare scholieren in contact brengen met de diversiteit van het economische denken, dat verder gaat dan het rationele, nut-maximaliserende individu. We willen hun bachelorbeslissingen ook oriënteren op basis van ons rapport "Thinking like an Economist".

In het verleden hebben we al twee workshops gegeven op middelbare scholen en we zijn momenteel veel meer van plan.



Volg ons!

Deze website is (altijd) in ontwikkeling. Als je rare dingen tegenkomt, laat het ons weten via ​ info@rethinkingeconomics.nl
Proudly powered by Weebly